^*^ FEMBARNSMAMMAN ^*^

MY LIFE INSIDE AND OUTSIDE THE BOX

Skillnad på chef & ledare

Kategori: Allmänt

I slutspurten i min utbildning så gäller det att tänka till vad det är man egentligen ska bli!! Det handlar mycket om etik och gråskalor. Där det egentligen inte finns något som är  rätt eller fel..
Men...

Jag har av erfarenhet märkt att många anser, tycker och tror att vara chef och att vara en ledare är samma sak. För mig är det inte så!

Det jag menar är att ordet chef för mig betyder att en person företräder arbetsgivaren i förhållande till de övriga medarbetarna. En person som borde vara kapabel att fatta beslut både snabbt men även långsiktigt utifrån organisationens gagn. Den personen bör även kunna inhämta information och förmedla den på ett bra sätt. En chef måste även i många fall vara kapabel att kunna styra och förmedla sig både uppåt och neråt
i hierarkin vilket innebär att chefen faktiskt allt som oftast själv är en arbetstagare för sin högre chef. Men någonstans når chefshierarkin sitt slut då man inte kan klättra längre upp. Och längt upp i hierarkin av chefer kan man kanske hitta ledaren.

En ledare däremot är för mig en person som mer överblickar arbetet och som strukturerar och organiserar en grupp med människor. Där kanske det inte finns någon egentlig gräns för hur många människor det kan handla om. Tänk er exempelvis Statsminister Reinfeldt, alla Sveriges partiledare eller USA: s president Obama där det rör sig om flera miljontals människor. Dessa ledare har även en uppgift till att påverka andra människor när det gäller beteende, inställning och tänkande. Kanske till och med att manipulera i vissa fall för att kunna utöva inflytande på och på så sätt skapa likatycke som sig själv och det man står för.

Detta enligt mig innebär att man kan vara en ledare utan att nödvändigtvis ha det som en yrkesroll. Alla harväl någon gång mött en stark ledare på jobbet eller skolan som gärna vill bestämma eller leda in på vissa spår, utan att den faktiskt är chefen eller läraren. Att vara ledare handlar alltså då om ett sätt att vara, ett personlighetsdrag och kanske rentav en vilja av att styra andra människor till att tycka och tänka som sig själv eller det som för uppdraget är bestämt. Vilket rentav kan vara nödvändigt för att få en position som statsminister eller president.

Därför anser jag inte att man ska blanda ihop dessa båda roller eftersom man kortfattat skulle kunna sammanfatta det enligt följande: chef borde man kunna bli med rätt utbildning och vilja. Men ledare är oftast någonting som finns inuti människan som generellt sett inte kan läras upp.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: